دیوان عدالت اداری و صلاحیت های آن

 
 محتوایی که می خوانید...
دیوان عدالت اداری کجاست؟
صلاحیت های دیوان
امور خارج از صلاحیت دیوان
نحوه شکایت در دیوان
استفاده از وکیل تمـام در دیوان عدالت اداری
 
 مهمترین دعاوی مرتبط با دیوان عدالت اداری
 اعتراض به آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری
 اعتراض به تصمیمات سازمان تامین اجتماعی
 اعتراض به آرای هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما
 اعتراض به آرای کمیسیونهای مالیاتی
همین امروز مشکل خود را با ما در میان بگذارید

 

برای همه ما بارها پیش آمده است که از تصمیماتی که ادارات و نهادهای دولتی در مورد پرونده های اداریمان گرفته اند ناراضی بوده باشیم. اگر کارمند یا کارگر یا هر شخص حقوق بگیر در شرکتی خصوصی باشید ممکن است با کارفرمای خود اختلاف پیدا کرده و کارتان به شکایت در اداره کار بکشد. در اینصورت چنانچه از آرای صادره در اداره کار راضی نباشید، مرجعی به نام دیوان عدالت اداری وجود دارد که به اعتراض شما رسیدگی کند. یا اگر به آرای کمیسیون های شهرداری اعتراض داشتید و در شهرداری به نتیجه مورد نظر نرسیدید، دیوان عدالت اداری در راس همه واحدهای دولتی برای ترتیب اثر به نارضایتی ها و اعتراضات مردم قرار گرفته است. در این نوشتار از وکیل تمـام ضمن تعریف این مرجع، به صلاحیتهای ویژه آن اشاره نموده و نحوه طرح شکایت را توضیح می دهیم.

 

 

 

 

دیوان عدالت اداری کجاست؟

 

دیوان عدالت اداری عالیترین مرجع اداری و تنها مرجع عمومی اداری است که بر اساس اصل 173 قانون اساسی و زیر نظر قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات مردم نسبت به مامورین، واحدها یا آیین نامه های دولتی به وجود آمده است.

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است و از شعب بدوی، تجدیدنظر، هیئت عمومی و هیئتهای تخصصی تشکیل شده است. دفاتر اداری دیوان در محل دادگستری یا دفاتر بازرسی کل کشور مراکز استانها دایر می شود تا دادخواستها و درخواستهای شاکیان را پذیرفته و ثبت نمایند. دیوان عدالت اداری در مواردی به عنوان مرجع عمومی اداری عمل می‌نماید در این راستا به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به تصمیمات اقدامات و مصوبات اداره یا مامورین آن رسیدگی می‌نماید البته در صورتی که رسیدگی به موجب قانون در صلاحیت مراجع استثنایی اداری یا حتی قضایی قرار نگرفته باشد. دیوان عدالت اداری بالاترین مرجع اداری نیز می‌باشد و در این زمینه مرجع شکایت از آرای صادره از مراجع اداری پایین است. قانونگذار دیوان عدالت اداری را مرجع شکایت استخدامی کارکنان اداره نیز قرار داده است.

 

 

صلاحیت دیوان عدالت اداری

 

سه دسته از صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری به ترتیب بررسی می‌شود در عین حال قانونگذار در محدوده صلاحیت‌های تعیین شده اموری را از صلاحیت دیوان خارج نموده است:


1. رسیدگی به شکایت از تصمیمات، اقدامات و مصوبات واحدهای دولتی، نهادهای انقلابی و موسسات وابسته و مامورین آنها 

منظور از دستگاه های دولتی وزارت خانه ها، سازمانها، موسسات و شرکت های دولتی، شهرداریها، سازمان تامین اجتماعی، تشکیلات و نهادی های انقلابی و موسسات وابسته به آن ها نظیر بنیاد مستضعفان و جانبازان، هلال احمر، کمیته امداد امام، بنیاد شهید، بنیاد مسکن، کمیته ملی المپیک، بنیاد 15 خرداد، سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی، سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون های ورزشی آماتوری،موسسات جهاد نصر، جهاد استقلال، جهاد توسعه، بنیاد امور بیماریهای خاص، شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، کتابخانه آیت اله مرعشی نجفی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند. مهلت شکایت از این تصمیمات ۶ ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم برای افراد داخل کشور و یک سال از تاریخ ابلاغ برای افراد خارج از کشور است.

2. رسیدگی به شکایت از آراء و تصمیمات قطعی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون ها

بر اساس قانون، هیات های اداری و کمیسیون های مختلفی وجود دارند که به تخلفات و به طور کلی امور ویژه ای رسیدگی می کنند و می توانند در نتیجه بررسی های خود اقدام به صدور رای کنند. یکی از صلاحیت های این دیوان رسیدگی به اعتراضات و شکایت هایی است که طرفین می توانند نسبت به آراء و تصمیمات قطعی صادر شده از این هیات ها یا کمیسیون ها داشته باشند. از جمله این هیات ها و کمیسیون ها می توان به کمیسیون های مالیاتی، هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده 100 قانون شهرداری و … اشاره کرد. نکته مهم در ارتباط با شکایت از این آراء این است که بر اساس قانون جدید شکایت از این آراء باید در شعب تجدید نظر ثبت شود. مهلت اعتراض به این آراء سه ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد داخل ایران و شش ماه برای افراد خارج از ایران است.

3. رسیدگی به شکایت قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری

در صورتی که قضات یا سایر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری نسبت به تضییع حقوق استخدامی خود شکایتی از دستگاه و سازمان متبوع خود داشته باشند می توانند این شکایت را با کمک وکیل دیوان عدالت اداری در این دیوان به ثبت برسانند. مهلت شکایت در این مورد نیز شش ماه برای افراد داخل ایران و یک سال برای افراد خارج از ایران است. همچنین بر اساس قانون جدید برای شکایت در این مورد و همچنین مورد اول یعنی شکایت از تصمیمات و اقدامات واحدهای اداری افراد شاکی باید در ابتدا تقاضای رسیدگی به درخواست خود را به اداره مربوطه ارائه دهند و در صورتی که ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخی دریافت نکردند در این دیوان طرح شکایت نمایند. در واقع بر اساس قانون جدید، یک مرحله به این شکایات افزوده شده که بدون طی کردن آن نمی توان در دیوان طرح دعوا نمود.

 

 

صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری

 

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با شرکت دست کم دوسوم قضات دیوان به ریاست رئیس دیوان یا معاون قضایی او تشکیل می شود و رای اکثریت معتبر است. بر اساس قانون، هیات عمومی این دیوان می تواند به موارد زیر رسیدگی کند:


1. رسیدگی به شکایت از آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و موسسات عمومی غیردولتی
در صورتی که آیین نامه یا مقرراتی توسط مراجع مذکور تصویب شود، می توان از این مصوبات به علل ذیل شکایت کرد:

  1. مغایرت با شرع
  2. مغایرت با قانون
  3. عدم صلاحیت مرجع مربوطه
  4. تجاوز یا سواستفاده از اختیارات
  5. تخلف در اجرای قوانین و مقررات
  6. خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می شود

نکته مهم در ارتباط با شکایت از این مصوبات این است که هر فردی می تواند با ادله مناسب ابطال آنها را خواستار شود و لازم نیست برای شکایت از اینگونه مصوبات حتما ذی نفع بود.


2. صدور رای ایجاد رویه 

در صورتی که از شعب دیوان آراء مشابه مختلفی درمورد موضوعی واحد صادر شود، هیات عمومی دیوان نسبت به آن آراء رای ایجاد رویه صادر می کند تا رویه واحدی را درمورد آن موضوع ایجاد نماید.

3. صدور رای وحدت رویه

در صورتی که از شعب دیوان آراء متعارضی درمورد موضوعی واحد صادر شود، هیات عمومی اقدام به صدور رای وحدت رویه می کند تا اختلافات موجود میان شعب را برطرف نموده و از صدور آراء متعارض دیگر جلوگیری کند.
برای طرح دعوا در دیوان بر اساس هر یک از موارد ذکر شده در بالا لازم است از یک وکیل دیوان عدالت اداری مجرب و باسابقه  استفاده کنید تا بتوانید با طرح دعوای مستدل و مستند شانس پذیرش و موفقیت دعوای خود را بالا ببرید. وکیل تمام بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در کرج را به شما معرفی می نماید.

 

 

امور خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری

 

1. رسیدگی به تصمیمات قضایی قوه قضاییه (صرفاً آیین نامه‌ها بخشنامه‌ها و تصمیمات رئیس قوه قضاییه) و مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی


2. تعیین میزان خسارت وارده و رای به پرداخت آن

اقدامات و همچنین تصمیمات و مصوبات ادارات و اعمال آنها و آرای صادره از مراجع اداری پایین و اجرای آنها معمولا موجب ورود خسارت به اشخاص ذی‌ربط می‌گردد. در این صورت اداره یا ماموری که مقصر است مکلف به جبران خسارت می‌باشد و در صورت خودداری ذینفع می‌تواند در مراجع صالح اقدام نماید دعوای خسارت مبتنی بر مسئولیت مدنی ناشی از تقصیر برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد مستلزم اثبات ورود خسارت، تقصیر خوانده و وجود رابطه سببیت بین تقصیر و خسارت است. در صورت احراز سه رکن یاد شده برای صدور حکم شایسته میزان خسارات وارده به خواهان نیز با باید تعیین گردد. تعیین میزان خسارات وارده از ناحیه موسسات و مامورین پس از صدور رای در دیوان بر وقوع تخلف با دادگاه عمومی است.


3. شکایت نسبت به آرای مراجع قضایی و دادگاه انتظامی قضات

نه تنها دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به شکایت نسبت به آرای صادره از مراجع یاد شده را ندارد بلکه حتی چنانچه صدور رای نسبت به هر شکایتی در دیوان مستلزم رسیدگی به آرای صادره از مراجع و بررسی قانونی یا غیرقانونی بودن آنها باشد دیوان از ورود در ماهیت شکایت باید خودداری نماید.

 

 

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری

 

رسیدگی در شعب دیوان عدالت اداری مستلزم تقدیم دادخواست است چنانچه در دادخواست نقصی در اطلاعات طرف شکایت وجود داشته باشد مدیر دفتر شعبه قرار رد فوری دادخواست را صادر می‌نماید. در صورتیکه دادخواست مشخصات طرف موضوع شکایت را نداشته باشد مدیر دفتر اخطار رفع نقص 10 روزه صادر می‌کند. دادخواست پس از ثبت در دفتر کل دیوان به یکی از شعب دیوان ارجاع می‌گردد. در صورتی که دادخواست کامل باشد یک نسخه از دادخواست به طرف دعوا ابلاغ می‌شود تا ظرف مدت یک ماه پاسخ خود را اعلام نماید. پس از ابلاغ دادخواست طرف شکایت باید ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ پاسخ دهد چنانچه در این مدت پاسخ ندهد با توجه به مدارک موجود به پرونده رسیدگی و رای صادر می‌نماید. اگر طرف شکایت بدون عذر موجه از دادن پاسخ در موعد مقرر خودداری کند شعبه رسیدگی کننده متخلف را به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمت محکوم می‌کند. ضمناً تمامی آرای شعب بدوی دیوان به درخواست یکی از طرفین قابل تجدید نظر در شعب تجدید نظر است.

 

 

استفاده از وکیل تمـام در دیوان عدالت اداری

 

از آنجا که رسیدگی به شکایات در دیوان عدالت اداری از تشریفات و قوانین ویژه ای پیروی می کند و دارای پیچیدگیهای خاص خود می باشد، استفاده از وکیل را به امری خطیر تبدیل می نماید چرا که با کمک وکیل دیوان امکان اشتباه در طرح دعوا و پیگیری آن به حداقل رسیده و در نتیجه شانس شما را برای کسب موفقیت در نتیجه دادرسی افزایش می دهد. در وکیل تمام می توانید بهترین وکلای پایه یک در کرج را با انواع تخصص ها از جمله تخصص در دعاوی دیوان عدالت اداری در اختیار داشته باشید. برای دریافت مشاوره از وکلای متخصص ما در اسرع وقت کافی است تماس بگیرید.

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

دسته بندی ها

سوالات خود را مطرح کنید و همینجا پاسخ دریافت نمایید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

مطالب مرتبط